Projektowanie graficzne nie polega tylko na tym, aby stworzyć coś atrakcyjnego. Jest to przede wszystkim sposób na nawiązanie komunikacji z grupą docelową, a także stworzenie pewnej więzi między poszczególnymi odbiorcami. Kolor jest jednym z narzędzi, które to umożliwiają.

Od bieli po czerń

W naszej kulturze kolor biały jest pozytywnie odbierany. Kojarzy się przede wszystkim z czystością, niewinnością, spokojem i co ciekawe – z efektywnością. Dlaczego projektanci często zostawiają wiele białych przestrzeni? Ze względów zarówno estetycznych, jak i praktycznych – biel działa na nas kojąco i sprawia, że oczy odpoczywają. Trochę inaczej sprawa wygląda w przypadku czerni. Jeśli jest jej za dużo, może przywołać skojarzenia z nieszczęściem i depresją. Jednak gdy zastosuje się umiar, będzie elegancka, wyrafinowana i stylowa. Warto zastanowić się nad znalezieniem złotego środka i zastosowaniem szarości – jest klasyczna, neutralna i kojarzona z efektywnością.

 

Uwaga, niebezpieczeństwo!

Kolor żółty stosowany z umiarem wywołuje pozytywne emocje, ale bywa również niebezpieczny w użyciu. Z jednej strony jest ciepły, energetyzujący i słoneczny. W nadmiarze jednak staje się pstrokaty, kojarzony ze zdradą, niebezpieczeństwem. Jeśli decydujemy się na użycie żółtego, uważajmy na to, aby nie przesadzić z jego ilością. Zdecydowanie bezpieczniej będzie pójść w stronę pomarańczowego. Odcienie pomarańczy również są ciepłe i energetyzujące, jednak mają też kilka dodatkowych zalet. Firmy posługujące się tymi barwami uchodzą za bardzo otwarte, towarzyskie i pozytywnie nastawione do otoczenia.

 

Ogień, wulgarność i… elegancja?

Miłość, pasja, namiętność, ogień… To tylko niektóre cechy przypisane czerwieni. Kolor ten kojarzony jest głównie z siłą, elegancją i bogactwem. Dodatkowym atutem jest fakt, że w otoczeniu innych kolorów, pierwsza przykuwa wzrok i zwraca na siebie dużą uwagę. Jednak co zrobić, aby jaskrawa czerwień nie była postrzegana jako wyraz agresji i przemocy? Wystarczy ją stonować i nie przesadzać z jej ilością. Zdecydowanie polecamy używanie ciemnych odcieni czerwieni, które mają wywołują znacznie bardziej pozytywne odczucia.

 

Jestem w tym temacie zielony…

Nic tak nie relaksuje, jak weekend spędzony nad jeziorem czy w górach. Ot, cała magia barw. Kolory ziemi mają na nas niezwykły wpływ, działają bardzo kojąco, uspokajają, pozwalają nam odpocząć od codzienności. Zieleń to dla nas przede wszystkim świeżość, życie, harmonia, regeneracja i zdrowie. Oznacza również nadzieję i zaufanie. Jedynym negatywnym skojarzeniem, wynikającym ze znanego stwierdzenia “Jestem w tym temacie zielony”, bywa postrzeganie osoby/firmy jako mało doświadczonej. Inaczej sprawa wygląda w przypadku niebieskiego, który wykorzystywany jest w identyfikacji wielu, wielu firm – i słusznie! Jest to kolor wyważony i elegancki, który wpływa na nasze postrzeganie przedsiębiorstwa jako godnego zaufania i spokojnego. Sugeruje również wysoką jakość produktów i usług.

 

Postrzeganie kolorów na świecie

Mimo, że ludzie widzą kolory tak samo, to u różnych osób mogą one wywoływać inne odczucia. Zazwyczaj kwestia ta jest zależna od kultury panującej w danym kraju. Jeśli już na początku swojej działalności myślisz o ekspansji na rynki zagraniczne, koniecznie zapoznaj się z poniższą tabelą, ukazującą odbiór kolorów w kilku wybranych krajach.

 

kolory